Kurt Lundkvist
 

Kurt Lundkvist

När oroligheterna börjar har Kurt redan hunnit arbeta i New York på Doyle Dane Bernbach, byrån som angav tonen i den stora omställning som inletts i USA. Efter Konstfack skriver han brev, i vacker handstil, till självaste Bill Bernbach. Med sig hem till inre kretsen på Telegrambyrån i Malmö har han bevisen för vad som händer när kreatörer tar makten. Snart befinner han sig i händelsernas absoluta centrum eftersom revolutionen kan sägas ha börjat vid hans middagsbord. Där sitter en väl vald skara, de som ska komma att utgöra revo­lutionens pionjärer. Dit har också Leon Nordin, chefen för reklambyrån Arbmans i Stockholm, bjudit sig.

 
Claes Bergquist
 

Claes BergquisT

Även Claes Bergquist har varit i USA. Efter studier vid Indiana University finner vi honom på Törnbloms Annonsbyrå där han myntar det eviga begreppet ”Saab-andan”. Efter en tid på Young & Rubicam är han copywriter och senare även vd på Falk & Pihl, som tidigt för arvet från Arbmans vidare. Snart blir byrån den som Doyle Dane Bernbach väljer för sitt intåg på den svenska marknaden. På nära håll möter Claes sina förebilder. Han får unik inblick i reklamens kreativa utveckling. Det ger honom underlag till boken 
The Creative Revolution. I många år arrangerar han utställningar och gästföreläser på landets reklamskolor där revolutionens ideal aldrig upphör att fängsla.

 
Lars Falk
 

Lars Falk

Lars Falk är vid den här tiden helt omedveten om vad som pågår på Madison Avenue. Han skulle bli 
journalist, arbetar på lokaltidningar där allt finns att skriva om, genomgår journalistutbildning och 
hamnar på Expressens avdelning för allehanda bilagor. Men återigen detta Arbmans. Byrån är nu i full färd med att vässa getingens närgångna stick. Lars upp­täcker hur några väl valda ord i trafikvimlet kan sälja mer än aldrig så braskande löpsedlar. När han erbjuds plats som copywriter på Arbmans är han fast. Det leder senare till att han är med om att starta byråerna Falk & Partners, Falk & Pihl och OCH.